urbanvelo I singlespeed I fixed gear I fixie I festka I furtka I furtošlap I city commuter I gearhub I 1/2x1/8"
pátek 13. listopadu 2009
SS Nr.005 - SAKAE LITAGE alias HUJERWAGEN finished and sold!
Místopřísežně prohlašuji, že toto je moje poslední, zdůrazňuji POSLEDNÍ kolo co stavim. Letos (2009)... Respektive které bude mnou vlastněné. Už mám Alana na kterém jezdím (moc rád), roste ten Favorit, no a vlétě mi byla vnuknuta myšlenka kolektivního kola pro kolegy z firmy. A jelikož mám přezdívku Hujer, a rám je od soudruha Těsnohlídka, který disponuje přezdívkou Hujerwagen, došlo ke kosmické náhodě, a cílový název tohoto kola tedy je HUJERWAGEN.
K Rámu: Byla to trochu bojovka, zjistit co je to zač. Nejdříve jsem se domníval že se bude jednat o Giant, kdysi takto rámy dělali, ale nezdálo se mi to. Pak jsem ČIROU náhodou objevil na london fixedgear & singlespeed žlutě lakované MTB 3RENSHO, což jak jsem hledal dál je celkem kultovní japonská rámařská dílna, dělala vždy z oceli, ale nechávali si dělat i toto MTB. Další vodítko bylo Sakae. Takže další archeologie na google, načež jsem prolomil smůlu, a zjistil o co jde - model SR SAKAE LITAGE, produkovaný mezi lety 1985 - 1990 pod značkou Sakae, pak se ještě dělalo dál i z karbonových trubek, ale už ne pod značkou Sakae, ta byla pohlcena v roce 1991 vznikajícím koncernem SUNTOUR (proto nyní SR Suntour, to SR znamená SAKAE RINGYO). Mám slabost pro takto konstruované rámy, jako je Alan, tento Sakae, tak jak to dělali Vitus... tato techologie žije dál v karbonových verzích, u nás to dělá Pells... Dobrá byla cena: 400 liber...
Co přijde jako výbava je ještě otázkou, každopádně mám šlapák Sugino, a koketuji s variantou použít klasické ráfkové brzdy Weinnmann. Geometrie rámu totiž nabízí raritní stavbu MTB rámu s 28" koly - pak na ráfky dosáhnou klasické silniční brzdy. Mám je po Danovi, tak aby se mi neválely v šuplíku...
No a jak to v roce 2010 dopadlo? Dan mi (opět) dohodil kunšafta, Marko se jmenuje, sedli jsme a vymejšleli jak to kolo dodělat. Zvažovali jsme mnoho variant, já jsem razil sněhobílý lak, nakonec jsme zůstali na originálním stříbrném laku. Vidlici jsem vyklepnul, odbarvil barvožerem, a stříknul stříbrným sprejem. Barvu jsem trefil. Takhle vzniknul základ.
Ozkoušel jsem kola 28 a brzdy Weinnmann, pasujou (hurá!) a bastard 26 na 28 je na světě. Přes Aukro jsem sehnal starodávnej dvoukrkovej představec od STEJNÉHO výrobce, tudíž SR SAKAE. Ten tedy limitoval výběr řídítek s průměrem 22.2mm, což se i podařilo - sehnali jsme DH řídítka Roox. Šířka stěny je opravdu podctivá. Snad dvakrát tolik jak normální řidle. Gripy jsme doladily do barvy "blue point" - drobné marky, skoro až pihy co je u sedlovky. Modrá kyanidová... Brzdové páky superlehké taky od Weinnmannu.
Sedlovku jsem sehnal taky jetou, sedlo si Marko donesl sám - moc pěkný Bontrager, jen škoda že je šitej červenou nití. Ale je to DH sedlo (k tomu DH řídítka, a platformové pedály) a kolo začalo získávat trošku DIRT esprit.
Kolo jsem dostavěl, našrouboval pastorek 14z na historickou kazetu Shimano z roku 1985, nandal řetěz, a radoval se z prvního obržděného singlespeedu.
Jaké pak bylo rozčarování, když po týdnu marko napsal: "zlomil jsem pastorek, můžu přijet?". To jsem v životě neviděl. Pastorek vejpůl, a ohnutá osa. Pokouším se kombinovat kazetu ze sedmičky, sehnat jinej pastorek, ale jedná se o dost starý a raritní kazetový náboj - to bylo v době kdy s tím Shimano jako první na světě začínalo. Ach jo.
Při cestě do Hodonína nacházím v cykloservisu kompletní zapletené zadní kolo na pevné ose s dvoustěnným ráfkem a na šroubovací pastorek za 400Kč. Volám Markovi, souhlasí, v Praze na to nandavám starého cvrka od Favoritu a opět 14z pastorek. Hurá Hurá, volám Markovi, ten si to bere a odjíždí...
Za půl hodiny je zpět!!!! Ohnutá osa a kousnutej řetěz!!!! Nechápu to - řetězová linka je přímá (42mm), řetěz je v pohodě, a on se chytí na zub a vypáčí osu!?! Vždyť takhle fungujou singlespeedy všechny!? Co je to za smůlu?
Činíme další záchranný pokus - VIktor si bere pastorek domů, a zuby nabrousí trochu do špičky. Usoudili jsme po porovnání s dráhovým (torpédovým) pastorekem, že klasický úzký 3/32" má nižší zuby aby dobře řadily, což mi nechceme, ale řetěz prostě občas vyskočit chce. Výsledek pomohl, ale nebyl jsem zcela spokojen.
Skládám tedy zbraně, a na webu hledám napínák řetězu. Je za ohavné prachy (400Kč), ale co se dá dělat. Navíc je to další DH cajk, tak proč ne. Obecně napínáky nemám rád, přijde mi to, jakoby čin ze zoufalství konstruktéra, ale já už zoufalý jsem, a kolo je od toho aby jezdilo. Tak co.
Výsledek mne mile překvapil. S nandaváním byly sice trochu potíže, ale s Viktorem jsme to nakonec zvládli. A kolo vypadá docela dobře!?!
A co jízdí vlastnosti?
1) rám je TUHÝ. Na to že je to hliník z roku 1990 (asi), tak je to tuhá raketa. Prostě top-model ve své době, a z takových kol je radost i po letech.
2) řízení je trochu delší, ale to srovnávám se silničákem - viz fotografie geometrie.
3) kokpit DH (sedlo a řídítka) je velice pohodlný, brzdy přiměřeně funkční (jsou z roku 1985!)
4) kola 28" se vejdou s velikou rezervou, dokonce by šly nandat i větší balóny
5) kolo má skrytý potenciál na přestavbu na 26" (a možná i 29") MTB singlespeed, jen vyměnit brzdy a poladit převodový poměr.
Závěr: Z kvalitního materiálu se dělá vždy dobře (Z Esky už dělat nebudu), a je jistější držet se torpéda :o)
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat