čtvrtek 5. listopadu 2009

SS Nr.003 - Eska Cheb Meteleska Bleska - finished






V současné době byla dokončena přestavba kola Eska Top z roku 1992 na singlespeed, opět na torpédu. Lak původní není, navíc není příliš kvalitní, nicméně pro zamýšlené účely postačí. Filosofie tohoto kola je poněkud odlišná od předchozích, jedná se o kolo pro kamaráda z práce, který bydlí v Litoměřicích, a všude jsou kočičí hlavy. Proto jsou použity pláště 622-32, což v důsledku k dané geometrii rámu pasuje. Samolepka se finišuje, jako nejzajímavější se jeví polepení pouze sedlovky - má to celkem šmrnc, zkoušky dát to jinam moc neuspokojovaly. Použili jsem opět font Porsche, ono to vypadá vcelku i komicky, když je tam text Eska Cheb). Celkově má ale kolo vzhled ve stylu klasiky Gios (například zde). Jen ta strojařina je komunisticky odfláklá. Korunku vidlice jsem "ozdobil" chromovaným plíškem z vidlice Favorit z roku 1970. Celkově to k tomuto stylu kola jde dobře.

Představec je původní (Strojmetal - za studena kovaný dural na ocelovém sloupku), hlava, sedlovka Gipiemme a sedlo Selle san marco Linea také (brendované pro Eska). Zkoušky s koženým sedlem nebyly příliš vyhovující, vypadalo to divně, navíc bylo rozsedlé. Řídítka jsou také vyšmelené na Aukru, stejné jako mám na Alanovi. Bílá omotávka Deda s jakože carbonovou strukturou je shodná jako na Alanovi, koncovky české, možná československé R&B Mědílek... ten čas letí...

Ráfky jsou původní V profily Rigida, výplet 2mm nerez je nový. Přední náboj Eska v motýlku z let šedesátých, vzadu torpedo z Akrua, ještě s logem Favorit (ne Velosteel). Má nějaké problémy, tj máme do něj objednané nové střeva z Velosteelu. Šlapák Eska (alu 52-42) jsem zatím sejmul a dal fungl nové ocel chrom v klínku 48zubů s 3mm ozubnicí. V kombinaci s 20z pastorkem se jedná o ideální variantu (ne tak rychlou jako je ta moje, ale geometrie a široké pláště by stejně rychlejší jízdu nedovolili). Pedály jsou původní.

Demontované v šuplíku zůstávají brzdy a páky Gipiemme, přesmykač a přehazovačka Eska, noname friction páčky. Náboje Gipiemme jsem prodal Rudovi Špicarovi do Jilemnice (mimochodem snad jediný kšeft kde seženete cyklokrosová kola, jetá za moc hezkou cenu! viz Špicar Jilemnice).

Jízdní vlastnosti jsou trochu jiné, položená vidlice (geometrie z časopisu Peloton z roku 1992 říká o úhlování 72° vpředu i vzadu), a celkem dlouhá stopa vidlice (pozn. předsazení) dělá z kola docela pohodlný kočár, žádné spurtérské eso to není (no ono pilot taky ne, že...). Je to ten týpek na fotce, kolo si vylepšil o obrázky ve výpletu (to se v komunitě "nosí") a jezdí na tom zpívat do sboru. Jo! a je to virtuos na niněru.

3 komentáře:

Slavomír řekl(a)...

Úspěšný pokus o slepení dobově používaných dílů.V každém případě je nutné dodat,že rámy byly ve své době technologicky na vyšší úrovni,než např.rámy západoněmecké.
Léty propracovaná technologie se ve zkušebnách osvědčila víc,než u removovaných firem.Zpracování cestovních rámů,které jsem měl možnost vidět na dovezených kolech z veletrhu ve Ftankfurtu n/Mainz byly strojírenké lacináky a odpovídali rámům dětským z Thaiwanu,kde se hrubě lisovali např vzpěry zadní ke koncovkám rámu.
V podmínkách socialistického hospodářství byl problém dosáhnout vyšší kvality a to nejen z důvodu stávajících technologií.Bohužel stát v tu dobu nechtěl a ani neměl na to,technologie importovat.
Zručnost lidí v Esce mohla dát značce daleko víc,než se z dnešního pohledu může zdát.Od 50.let se kvalita a náhled na kvalitu jen boural.Politikou.V zestup pak následoval v polovině 70.let,kdy už obchod se západem byl nevyhnutelný a požadoval zvíšení kvality.A tak se např.na zakázku vyráběli věci,které běžný československý cyklista neviděl.Proto opět poukazuji.nehodnotme lacině něco,u čeho jsme nebyly y neznáme fakta,která tvořila dobu v určitém oboru.Díky. Jinak uznám,že nápad je to hezký.

Zdenek Formanek řekl(a)...

Díky za reakci.

Odfláklou komunistickou strojařinou jsem myslel to, že například vypadávají misky hlavového složení z rámu, průměr představce a krku vidlice nesedí (jakoby jeden byl 22.2 a druhej 22.0mm), díra na zadní brzdu v trubičce není uprostřed... tím asi výčet končí... každopádně to nebyla při stavbě taková radost, jako při práci s Alanem, a nebo dokonce s favority. Je mi naprosto JASNÉ, že i v Esce museli být ultra šikovný lidi, koneckonců do šaltru, smyku a klik se pustili oni, nikoliv favorit, že to šlo leteckýmu Walterovi, to je jasné... měl přístup k technologii i knowhow.
Obecně vzato jsi mi svou reakcí opět připomenul, jaký to komunisti byly zas:aný svině; kde mohla být Tatra? Kde cyklotechnologie? Kde ČKD? Zasvinili a zašlapali jakoukoliv iniciativu a osobní motivaci, a pár výjimek občas dalo znát, že lidi pořád vědí a uměj... krásněě to bylo vidět na favoritech, jak vypadal seriový rám 1962, 1970, 1985... cesta z kopce. Kamarádi co dělaj do aut říkají totéž...
Teď jsem si vzpoměl na moc hezké cantilever brzdy co udělali v Esce v roce 1991 nebo nějak tak... dávali je na ten jejich trekking, co trekkinkizoval ČSFR. Ty musely bej lehký jako nic...

Slavomír řekl(a)...

Bohužel sériově se micky hlavového složení lisovali.Technologie byla rozdělena do čtyř nástrojů.Ve druhé polovině 80.let se pro misky vymyslel jeden nástroj.Čtyři kroky výroby v jednom.V nové budově těžké lisovny se misky vyráběly na 80.tunovém lisu.Průběžná kontrola obkročným měřidlem.V kvantitě výroby a neodpovědnosti často obsluhou lisů mohlo dojít i k podobným desetinným odchylkám.Další forma boje s kvalitou byla měnící se kvalita plechů dodaných do výroby.Často se namísto vrácení dodávky upravovaly pracně nástroje.Hlubokotažné plechy se chovaly jinak.Praskaly,byly porovité a pod.Výroba součástek byl jeden velký,stálý rébus,jak z toho ven.V retromuzeu v Chebu bude výstava o Esce Cheb.Pokud budete mít zájem,bude zajímavé retro singl Váš vystavit.S pozdravem Leinweber

Moje fotka
zdendablog.blogspot.com dydjej-inja.blogspot.com