středa 11. srpna 2010

3S Nr.006 - KTM LIBERO 1985 Sturmey Archer 3speed coaster brake

Tak jsme s Olafem vydražili najaře ještě jedno kolo. Potřebuje ještě jedno i do Litoměřic... Zalíbilo se nám KTM z roku 1985 vybavené prehistorickou sadou Shimano Adamas AX s prvními pokusy o polohové řazení Shimano Positron. To se řadilo drátem v bowdenu (nikoliv lankem), a napolohovaná byla přehazovačka. Už jen to je rarira, a tuto přehazovačku jsem poslal sběrateli do Skotska. Velice pěkné byly i kliky - dvoupřevodník 52-42 s názvem Adamas, dvoutác z jednoho kusu duralu(!) a kliky s osou ne nepodobnou systému Octalink. Shimano bylo v osmdesátých letech velice inovativní. Brzdy byly Weinnmann - ty šly na Sakae. Stejně tak přední kolo s nábojem Maillard s vysokou flanží. Zadní kolo bylo na jednom z prvních kazetových nábojů (na šestikolečko).


Všechno jsme demontovali, něco dali na jiná kola, a něco rozprodali. Olaf sehnal třístupňové torpédo od Sturmey-Archer, vychází nejlevněji, a je moc pěkně udělané. Torpédo jsme nechali naplést.


Mimochodem od této stavby se datuje naše láska k firmě Sturmey-Archer. Bylo zajímavé zjistit si jeji historii, společně s Fichtel-Sachs byli pionýry tohoto řešení. Dodnes (i když pod taiwanským Sunrace) dělají 2 až 8mi rychlostní náboje, a spoustu dalších cajků. Hlavně ty jejich věci mají esprit. Jsou pěkný... Nyní čekáme na dvourychlostní náboj S2C, dělal to kdysi i Sachs pod markou Duomatic a Automatic. Pěkný blog věnovaný planetovým převodovkám je zde.


Z Favoritu Special (mojí jediné fixky) se mi vrátilo potažené sedlo Laser, což se ke krémovému KTM hodilo víc.


Třírychlostní torpédo se nandavá a seřizuje velice lehce. Řazení twistshiftem není ideální, na řídítka 23mm (!) nejde nandat, jediné místo je představec, tak je otočná rukojeť skryta tam. Stejně by se řadit nemělo :o) Torpédová brzda se chová kultivovaněji než Velosteel. Ale brzdit by se taky nemělo :o)))


Na přání pilota byly ponechány blatníky. Radost máme z plášťů Schwalbe Cruiser v barvě slonové kosti. Tyto jsme použili i na dámský Kaurvergen. Dají tomu kolu retrošmrnc...


Jo! Kliky! To byl kauf jak prase. Azub - specialista na lehokola a jiné ptákoviny (myšleno dobře) měla ve výprodeji kliky Sunrace s kryty a převodníkem 54zubů za 300Kč!!! Mimochodem, stejné jsou produkovány i pod markou Sturmey-Archer. Tato 54z. pila si vyžádala instalaci pastorku 24zubů pro dodržení rozumných převodů.


Mimochodem - pastorky VELOSTEEL, SACHS, STURMEY-ARCHER jsou KOMPATIBILNÍ!!!!!!!!!!!!!!! Neskutečné! Od roku 1905!!!!! To je prostě v této branži neslíchané.


Geometrie kola je cestovní - kolo je dlouhé. Sám pilot říká, že kam se namíří tam jede. Na litoměřické kostky to je ideální.


Pedály jsou původní, a to belgické (ne francouzské) Lyotard.


Toto byla moje (naše) první zkušenost s planetovou převodovkou, a musím říct, že jsem si Sturmey-Archer oblíbil.


P.S.: rám je celkem velký, a má nahoře osiřelé návařky na bowden. Říkáme jim "kulerváče" - Olaf totiž je niněrista kapely "Srdcerváč".

3 komentáře:

Honza řekl(a)...

Mimochodem - pastorky VELOSTEEL, SACHS, STURMEY-ARCHER jsou KOMPATIBILNÍ!!!!!!!!!!!!!!!

dokonce i se SCHIMANEM (Nexus, Alfine)!!!!!!!!!!

Zdenek Formanek řekl(a)...

ANO! Tato věc mne naprosto fascinuje... tak jak to Sachs a Sturmey vymysleli, tak to je do teď... moje poslední zpráva je, že Velosteel umí i 3/32" pastorky. Bomba.

Jakub Strnad řekl(a)...

Čau, odkud berete řidítka?? Jsou jednoduchý a pěkný, stejný by se mi hodili na můj bike co mám ve fázi rozestavěnosti :D

Moje fotka
zdendablog.blogspot.com dydjej-inja.blogspot.com